** Balíkovna za 29 Kč ** Exkluzivní sleva 34 % na 🌰 kešu ořechy, natural, W320 od značky MámeChuť. 🌰

Jak vznikl e-shop MámeChuť: Rozhovor se zakladatelem

Rozhovor se zakladatelem e-shopu MámeChuť, Michalem Parkanským. Od nápadu po realizaci. A na konci si pro Vás Michal připravil i malý odkaz/radu pro začínající podnikatele.

1. Jaký byl Tvůj první impuls či inspirace k myšlence založit e-shop MámeChuť?

No… přemýšlím, jak to všechno shrnout, abych zde nepopisoval román. Nicméně, už delší dobu se zajímám o zdravé suroviny, zhruba od mých 16-ti let. Vzhledem k tomu, že zdraví máme pouze jedno, tak je jednoznačné, že to, co jíme – respektive to, co dáváme do našeho těla, je základem naší energie a vitality. Avšak později jsem si také uvědomil, že to není jen o jídle. Ono… zdravé jídlo je celoživotní „životní styl“… Není to o tom, že si občas koupím něco zdravého. Naopak… držet se pravidla 80 ku 20 je naprosto ideální. Zaměřovat se prioritně na zdravé suroviny, ale zkrátka… tu pizzu a pivko si prostě výjmečně dám! :D... Nicméně, pokud nemáme své "proč" jíst zdravě, tak se k tomu budeme občas tzv. dokopávat - mám na mysli jíst zdravěji - a to nikdy nikam nevede. Buď to chci změnit anebo nechci, nic mezi tím neexistuje. No a tady jsem se zastavil a řekl jsem si, že chci lidem sdílet/poskytovat informace a nabízet dostupné a opravdu zdravé bio suroviny, u kterých si mohou najít to své „proč“ jíst zdravěji. A díky dnešním technologiím a internetu, se to stalo skutečností. Ale pozor… neurčuji a nepoukazuji zde to, co je zdravé a co není. Každý máme měřítko odlišné a každý si žijeme svou vlastní realitu, takže tímto nechci škatulkovat a rozdělovat, co zdravé je a co ne. Každý děláme to, co je pro nás, v tuto chvíli, to nejlepší.

2. Můžeš popsat proces, jakým jsi proměnil svou myšlenku na funkční podnikatelský model?

Interní procesy nemohu pochopitelně popisovat do detailu. Ovšem… tvorba úspěšného podnikatelského modelu je velmi náročná. Abych byl upřímný, tak ještě ani dnes nemáme stabilní model, který by se dal považovat za úspěšný. Úspěšné podnikání se tvoří roky. V životě (v podnikání) se nám dějí věci, které neočekáváme a nepočítáme s nimi. Jednoduše řečeno, učíme se za pochodu a řešíme situace, ve kterých se zároveň zdokonalujeme. Člověk může mít mnoho plánů a reálných řešení, avšak realita je realita a osobní zkušenost je osobní zkušenost. Abych ale odpověděl na tuto otázku, tak proměna byla poměrně jednoduchá. Nakreslil jsem si myšlenkovou mapu, kde byl inspirací „Steve Jobs“ – ve stylu KDE / JAK / CO. A díky tomuto modelu jsem si sepsal do detailu vše potřebné, abych věděl, jak budu postupovat a co vše je potřeba zajistit pro start podnikání. Ale nikdy se nestane, že si naplánujete pěšinku a takhle to bude.

3. Co bylo na začátku to nejtěžší?

Nejtěžší bylo se rozhodnout a nebát se začít tvořit. Nebát se odmítnutí a odstranit z hlavy „co kdyby…“, „co když…“ atd.. Když budu detailnější, tak nejvíce složité bylo nalézt stabilního a kvalitního dodavatele surovin. Pouze tento úkol trval X měsíců. Poté vymyslet a najít řešení, které bude pro všechny strany přijatelné. Následně vytvoření interního systému pro přehlednost skladu, balení, skladování produktů a jejich expirace, jak dohlédnout na kvalitně odvedenou práci skladníků, atp.. Ostatní věci jako například tvorba e-shopu, byla spíše taková ta „třešnička na dortu“. Opět se však vracím k tomu, že jsem měl jasně definovaný plán a cestu v mé myšlenkové mapě, ale v praxi se ukázala realita a vše se protáhlo na několik měsíců.

4. Jakým způsobem si vybudoval povědomí o Tvém e-shopu MámeChuť a získával tak první zákazníky?

Abych řekl pravdu, tak tvoření povědomí a důvěry u potencionálních zákazníků je opravdu náročné. Konkurence je na tuzemském trhu obrovská. Stále pracujeme na tom, abychom budovali větší a větší povědomí a to především díky internetu, soc. sítím a reklamám. Dnešní možnosti jsou obrovské. Avšak budu upřímný... v dnešní době bez reklam a soc. sítí není možné být na trhu úspěšný – za předpokladu, že nemáte originální produkt, ale prodáváte „běžnou“ surovinu. První zákazníky jsem získal tak, že jsem obvolal celou rodinu a nejbližší přátele. :D … No a poté jsme spustili první reklamy na soc. sítích, Googlu, Skliku atd., které přinesly nové zákazníky. V prvních měsících jsme evidovali pár desítek objednávek. Každý den jsem byl v očekávání, kdy přijde další objednávka, ze které jsem měl, doslova, obrovskou dětskou radost! :D… Samozřejmě i nyní jsme za každou objednávku velmi vděční, ovšem když začínáte podnikat a máte první objednávky, to je zkrátka nepopsatelně příjemný pocit.

5. Jaké jsou Tvé hlavní cíle a hodnoty, jako majitele e-shopu MámeChuť? A jak se snažíš tyto hodnoty promítat do svého podnikání?

Cíle si tvoříme kvartální a roční. Nejbližší cíle, pro rok 2024, jsou stabilizace CZ a SK trhu, aktivní působení na soc. sítích, širší působení ve velkoobchodu, rozšířit sortiment do menších obchůdků (offline) a dosáhnout obratu přes 10 milionů Kč. Na rok 2025 plánujeme expanzi do zahraničí, avšak to je hudba blízké budoucnosti. A jak už víte, tak plány jsou vždy nádherné a krásné, ale realita je odlišná. :D…. A jak promítám tyto plány do svého podnikání? Jednoduše... nečekám na padání hvězdy a konám.

6. Máš nějaké oblíbené produkty z vaší nabídky? A proč právě tyto produkty?

Haha :D… Jako správný prodejce bych měl odpovědět, že všechny produkty stojí za vyzkoušení a jsou vynikající. :D... Je to otázka, na kterou se velmi těžko zodpovídá, jelikož každá část produktů/surovin se zaměřuje na odlišnou kategorii/cílovku. Sto lidí, sto chutí… Je to velmi těžká otázka, vážně! Ovšem… rozhodně musím vyzdvihnout fónio, banánovou mouku, skořici cejlonskou mletou, kurkumu mletou, ořechové krémy značky MámeChuť, sušené mango plátky, šípkový prášek, nepražené raw kakao, makadamové ořechy, dalte deglet nour a další... Ale už stop, protože bych zde jmenoval stovku dalších surovin/produktů. :D

7. Jaké jsou Tvé zkušenosti s českým a slovenským trhem v oblasti prodeje zdravých bio produktů? Jsou nějaké rozdíly mezi těmito trhy?

Dobrá otázka. Upřímně… v SK trhu vidím větší potenciál vracejících se zákazníků. Proč? Noooo… vzhledem k menší konkurenci na SK trhu si mohu dovolit říci, podle našich dat, že SK zákazníci jsou více loajální a častěji se vracejí k nákupu na MámeChuť e-shopu. Na stranu druhou, CZ trh má větší nákupní sílu, tedy větší potenciál v rámci obratovosti. A dokonce jsme zjistili, že SK zákazníci se nebojí zkoušet netradiční suroviny. Jako je například banánová mouka, fónio a tomu podobné.

8. Jaká je největší konkurenčí výhoda MámeChuť e-shopu?

Budu zde velmi upřímný… Každý e-shop říká velmi podobné „výhody“. Musím říci, že dnes to není o psané výhodě, ale o reálných zkušenostech zákazníků. Rozhodně musím vypíchnout naši zákaznickou podporu, kde se snažíme o maximální osobní přístup a individuální řešení. Za mě, jako za majitele e-shopu, musím zmínit poměr ceny a kvality. Na e-shopu MámeChuť máme pouze suroviny, za kterými si opravdu stojíme a máme s nimi osobní zkušenosti. Ke každé surovině nabízíme tvz. SPECIFIKACI PRODUKTU = analýza suroviny.

9. Co jsi dělal před tím, než vznikl e-shop MámeChuť?

Mmmm, tak tuto otázku jsem nečekal. :D… Přes 5 let jsem se aktivně podílel na on-line prodeji v rámci cestovního průmyslu. Tvořil jsem prezentace, organizoval různá offline víkendová setkání a akce, prodával služby spojené s cestováním, dovolené, zážitky atp.. A dá se říci, že i díky tomuto poznávání nových přátel a cestování, jsem se začal zajímat o zdravý životní styl/zdravé jídlo.

10. Jak hodnotíš celkový proces založení e-shopu MámeChuť a co bys poradil ostatním, kteří chtějí podnikat v podobné oblasti?

Podnikání a úspěch je cesta. Cesta, kterou nelze nahradit teorií. Nicméně… podle mých aktuálních zkušeností bych si detailněji sepsal myšlenkovou mapu, která by obsahovala nejen plán aktivit a jednotlivých kroků, co je třeba zařídit a připravit... Ale také bych si sepsal kritické řešení finanční situace, důležité kontakty, možnosti řešení A, B a C , detailní rozpis konkrétních částek, nákladů, zisku, marketingu, investic atp.. Já jsem tohle všechno, z části, zjišťoval až v průběhu – za pochodu… a nebylo to zrovna dvakrát příjemné a jednoduché. Ale... tohle mělo být součástí mé cesty a jsem za to vděčný.

Poznejte Michala ještě blíže: video: (BIO potraviny) / video: (5 tipů jak opět nastartovat své tělo)